Tuesday 16 April 2013

Rasuah

1997..simpang pulai

"udy,tgh buat ape?"... 
soal abah yang baru sahaja balik dari pasar dgn bag plastik yg sarat ditangannya... aku pada masa itu diruang tamu tengah meniarap mengadap kertas putih yg diconteng dek tgn gatal ni.. ketika itu hanya sempat mengangkat muka sahaja dah dapat arahan dari dia...

"tlg abah sapu sikit depan rumah tu" 
adei.. tengah syok melayan pen dakwat mase tu.. aku pon bangun mengeliat malas sedikit.. hhihihi, capai penyapu teros keluar.. bukan sapu sgt pon.. mengelamun jer lebih mase tu.. selesai ketika tu.. abah dah pon duduk dekat tangga depan rumah.. hihihih .. rupenye kerja aku tadi dipantau oleh bos besar itu...

"kite punye laman ni bnyak pokok ler abah,"
"kalo sapu sini, kat sane gugur daun lain" 
merunggut aku masa tu. abah ketika tu senyum jer.. dia bukan kaki protes, dia pendengar yg bagus.. aku mengangkat keninG, signal kepada bos yg laman dah kurang bersepah.. kire nk mintak diri ler.. 

"ikhlas ke tlg abah sapu tu" 
hihihi.. mg xboleh nk jawap ler soklan tu kn.. aku bole tersengih je mase tu.. definasi ikhlas pon aku xpasti masa tu.. ape lagi nk jawap ngn bernas..

"kerja kne ikhlas" 
sambung abah sambil memanggil aku kepadanya..
aku melabuhkan punggong atas anak tangga, sebelah dia.. 

"nah" abah menghulur wang kertas kepadaku.. "haaa pulak! td ckp pasal ikhlas, ni bagi duet pulak" soal hati kecik aku..
malu-malu aku pon tanya.. 

"duet ape ni abah?"
haa.. kamu pegi ler kedai kat simpang pulai tu, beli kereta tamiya mcm kwn2 kmu dok main tu... 14ringgit total yang abah bagi ditambah dgn 90sen yang ade dlm kocek aku.. ngam2 jer nk beli kereta mainan tu.. sebelumya dia tidak menjanjikn upah pon.. hanya mengarah aku sahaja.. di akhir nya dia bertanya soal `ikhlas`...


"ini bukan RASUAH ye" 
yer abah, kini aku tahu.. dia mengarah aku tanpa janji ganjaran, agar aku buat tanpa harap balasan, dan diakhirnya diberi imbuhan..



super emperor, ni ler model yg aku beli mase tu..
terbaharu, muncul balik trend mengumpul kereta mini ni. 
jadi terpanggil aku menulis post ini,. yg terlintas pada masa ini adalah wajah abah.. dia yg pernah hadiahkn aku mainan ini..


Selain dari kasih sayang yang abah tunjuk, aku belajar satu pekara, IKHLAS, sejauh mana kita melakukan pekerjaan lillahi Taa`la.. dgn niat, dgn hati, dgn diri... bagaimana melakukan sesuatu tanpa niat ganjaran..

satu sahaja, detik... ikhlas dalam hati itu.. kurniaan Tuhan,itu nikmat yang Dia beri kepada org yang mahu, konsep yang selalu aku buat adalah `sedekah`.. bukan wang ringgit sahaja, tetapi tenaga dan kepakaran aku yang Tuhan pinjamkan ini.. tanpa mengharap dibalas dgn ganjaran dari sesama manusia aku hanya meminta dari DIA..dan berterima kasih dari setiap nikmat yang diberiNYA..

dgn berlapang hati bersedekah nikmat tuhan itu.. sedikit akan membersihkan sumber rezeki kita.. malahan, makin melimpah ruah rezeki yang diberinya kini... yakin ganjaran Tuhan lagi besar dari apa yg manusia beri.. 

dan berbalik  kepada sifat-sifat dari Nama`NYA`, 
AL-WAHHAB
AL-RAZZAQ
AL-FATTAH
AL-ADL
AL-SYAKUR
yakinlah setiap janji-janji Nya,
"Dan bahawa sesungguhnya tidak ada (balasan) bagi seseorang melainkan (balasan) apa yang diusahakannya;" An-Najm : 39 

Abah, ajar pekara yang sub, masa matang membongkar niat asal dia.. :) kini,setiap permulaan hari, aku cuba pupuk hati agar ikhlas dalam setiap pekara.. agar xterbatal ikhlas yang lepas.. dan setiap pekerjaan `gaji` yang diharap adalah ganjaran dariNYA, hanya dariNya.. dan diantara mereka menyalurkan rezeki kepada aku, adalah sumber perantaraan seperti janjiNYa...











4 comments:

  1. sy pon minat kete mainan tu jugak dulu2 ..

    ReplyDelete
  2. sakinah, dulu.. nk dapat ssh, hhihihi tgk jer org main.. sekali abah buat suprise cmtu.. hihihi

    ReplyDelete
  3. dalam tv kete tu macam hebat,kiranya mainan nie dulu kala pon dah ade laa ye..

    ReplyDelete
  4. ade ler... nukan lah dahulu kala sgt.. mcm saya ni idup zaman batu pula bunyi nya...

    ReplyDelete